I AkademikerPension har vi et stærkt medlemsdemokrati, hvor du som medlem kan stemme til vores bestyrelsesvalg hvert andet år. Du kan også selv stille op som kandidat.
Bestyrelsen sætter den strategiske kurs og har det overordnede ansvar for ledelsen af AkademikerPension.
Fem ud af de ti bestyrelsesmedlemmer er valgt blandt og af vores 170.000 medlemmer.
I år skal der stemmes om to pladser, som besættes for en fireårig periode.
Sådan stemmer du
Bestyrelsesvalget foregår ved en digital afstemning blandt alle AkademikerPensions medlemmer. Det kaldes en urafstemning.
Til bestyrelsesvalget i 2025 kan du stemme på op til to kandidater, der vælges til bestyrelsen for en periode på fire år.
Du kan stemme fra onsdag den 19. november til torsdag den 11. december klokken 18.00.
Som medlem i AkademikerPension modtager du i e-Boks et brev med link til den digitale afstemning. Du vil også kunne finde linket til afstemningen tydeligt på AkademikerPensions hjemmeside.
Tidsfrister
Stem
Medlemmer kan stemme fra den 19. november til den 11. december klokken 18.00.
Resultat
Valgresultatet offentliggøres på AkademikerPensions hjemmeside den 12. december.
Kandidatopstilling
Medlemmer af AkademikerPension kunne stille op fra den 17. september til den 31. oktober klokken 12.00.
Video: Sådan foregår bestyrelsesarbejdet i AkademikerPension
Medlemsvalgt bestyrelsesmedlem Pia Risør Bjerre og næstformand Henrik Priergaard svarer på spørgsmål om bestyrelsesarbejdet. Webinaret er optaget den 7. oktober.
Sådan arbejder bestyrelsen
Bestyrelsens eneste formål er at tjene medlemmerne af pensionskassens interesser.
Arbejdet i bestyrelsen er en kollektiv opgave, og man arbejder derfor som et team og er fælles om de beslutninger, som træffes.
Bestyrelsesmedlemmerne må ikke forfølge egne særinteresser, men skal arbejde for den samlede medlemsskares interesse.
Hvis du vil vide mere, kan du her læse mere om bestyrelsesarbejdet.
Diversitet i bestyrelsen
I AkademikerPension ønsker vi en mangfoldig bestyrelse med tilstrækkelig diversitet i kompetencer, erfaring, og køn.
I den nuværende valgperiode er kønsfordelingen i bestyrelsen 50 procent kvinder og 50 procent mænd.
Uddannelse af bestyrelsen
Nye medlemmer af bestyrelsen deltager i et internt introduktionskursus af flere dages varighed, ligesom der løbende afvikles efteruddannelse for hele bestyrelsen.
Et nyvalgt bestyrelsesmedlem skal endvidere gennemføre et lovbestemt bestyrelseskursus indenfor pensionsområdet senest 12 måneder efter indtræden i bestyrelsen.