Kun to af verdens 12 førende bilproducenter planlægger at fremstille nok elektriske køretøjer inden 2030 til at holde trit med Paris-aftalens klimamål om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader.

Samtidig har 11 af de 12 bilproducenter - mens de offentligt støtter Paris-aftalen - aktivt modsat sig regeringens politikker for at fremskynde skiftet til elektriske køretøjer, fra især forbrændingsmotorer.

Sådan lyder det fra Influence Map, som er en forsknings-NGO, der evaluerer virksomhedernes klimamål og -politikker.

"Næsten alle bilproducenter formår ikke at holde trit med overgangen til nul-emissioner," siger programleder hos Influence Map, Ben Youriev, til det franske nyhedsbureau, AFP.

”Vi er bekymrede”

I AkademikerPension har vi investeringer i blandt andre VW og Toyota. Og udmeldingen fra Influence Map er dårligt nyt.

"Som investorer er vi bekymrede over det billede, der tegnes, som bekræfter, at nogle virksomheder i bilindustrien placerer sig selv på den forkerte side af historien, når de aktivt modarbejder tiltrængte klimaændringsrelaterede regler og regler", siger vores investeringschef, Anders Schelde.

"Vi er også bekymrede for, at Toyota scorer det dårligste blandt peers på klimalobbying, da virksomheden bringer sit værdifulde brand i fare", siger han.

Klik her og læs hele historien fra AFP (på engelsk)

Læs også: AkademikerPension: VW’s lobbyisme trænger til et gearskifte

Vi tager en runde mere med Amazon

Selskabet skal dokumentere, at det respekterer de ansattes fagforeningsfrihed og ret til at indgå kollektive aftaler om løn og arbejdsvilkår.

Sådan stemte I til generalforsamlingen 2024

Der var livlig debat under årets generalforsamling, som blev afholdt lørdag den 6. april på Radisson Blue Scandinavia Hotel i Aarhus.

Modsvar til kritisk indlæg i Berlingske

Indlægget fra avisens erhvervsredaktør er desværre fyldt med faktuelle fejl.